Soepele estafette bij PVM

Oprichters maken geleidelijk plaats voor jonge garde

Met een directie-uitbreiding heeft adviesbureau (PVM) een belangrijke wisseling van de wacht ingezet. De nieuwkomers Björn van Huijgevoort en Roy Zöld, die tevens partner zijn geworden in het bedrijf, zullen de leiding over enkele jaren helemaal gaan overnemen, samen met Marc Heijmans, die al langer eigenaar-directeur is. De twee oprichters, Cees van Beukering en Paul Hendrikx, zullen dan geheel terugtreden. Het is in alle opzichten een soepele overdracht, blijkt uit een gesprek met de vijf betrokkenen.

Foto: V.l.n.r. Marc Heijmans, Björn van Huijgevoort, Roy Zöld, Cees van Beukering en Paul Hendrikx.

Er hangt een optimistische sfeer in het Eindhovense kantoor van PVM. De toekomst, “met nieuwe ambities en groeiverwachtingen” (Cees van Beukering), is begonnen. De gang naar de notaris is achter de rug: op maandag 18 september werd de verandering formeel bekrachtigd. Mooi toeval, zegt Paul Hendrikx: “We hebben het bedrijf opgericht op Bevrijdingsdag 1994 en 18 september was de dag van de bevrijding van Eindhoven.” Hij heeft dubbele gevoelens bij de nieuwe stap: “Aan de ene kant opluchting, door het vertrouwen dat de continuïteit van PVM gewaarborgd is. Tegelijkertijd denk je: wat vliegt de tijd, als je je realiseert dat we ineens 23 jaar verder zijn.” Maar er is een tijd van komen en een tijd van gaan, beseft ook hij. Dat gaan duurt overigens nog even: Cees van Beukering zal in 2020 volledig terugtreden, Paul Hendrikx een jaar later.

Een succesvolle overgang loopt via de weg van geleidelijkheid, vinden beiden. Van Beukering: “Ik ben 64, Paul 62, dan ga je langzaam aan pensionering denken. Bovendien zijn de omstandigheden gunstig: PVM maakt een enorme groei door, het tij zit mee.” Hendrikx: “Ideaal daarbij is dat we met Björn en Roy – om het zo even uit te drukken – eigen kweek hebben, met verschillende skills. Ze werken hier al bijna tien jaar, kennen het bedrijf dus goed. We hebben de tijd om ze rustig te laten meelopen op weg naar het zelfstandig leiden van het bedrijf. Het is een geleidelijk proces, en Marc blijft natuurlijk de ervaren directeur.”

 

Goed moment om even terug te blikken. Van Beukering en Hendrikx kennen elkaar al vanaf hun studietijd aan de TU Eindhoven. Als vastgoedmanagers deden ze ruime ervaring op bij stadsvernieuwingsprojecten in Rotterdam, totdat ze begin jaren negentig besloten PVM op te richten. “We zijn letterlijk begonnen met de aankoop van twee Nokia’s, ons mobiele kantoor, toen nog een noviteit”, zegt Paul Hendrikx glimlachend. Hun eerste werkruimte, in een kantoor in Veldhoven, was in niets te vergelijken met de huidige vestigingen in Eindhoven en Rotterdam.

Marc Heijmans (49) was bij aanvang de enige medewerker. Hij zag het bedrijf steeds verder groeien en breder worden. “In het begin legden we ons vooral toe op het in kaart brengen van de technische kwaliteit van vastgoed en het opstellen van meerjarenplannen. Er kwamen steeds meer diensten bij en het perspectief veranderde naar een integrale aanpak, waarbij bijvoorbeeld duurzaamheid en veiligheid van gebouwen veel aandacht kregen. Wat ook is veranderd: naast de non-profit sector kwam het commerciële vastgoed binnen ons blikveld.” Heijmans, die in 2006 participerend directeur werd, is momenteel zeer actief in België, waar hij nauw samenwerkt met het Centrum voor Duurzaam Bouwen. “Ik houd me er vooral bezig met de introductie van NEN2767, een geavanceerde techniek voor conditiemeting.”

 

De kersverse nieuwe directieleden, Roy Zöld (31) en Björn van Huijgevoort (32), kennen elkaar eveneens sinds hun studie aan de TU Eindhoven. In 2008 begonnen ze als oproepkracht bij PVM. “Mijn eerste taak was het inmeten van gebouwen”, herinnert Björn van Huijgevoort zich, “dat gebeurde hier op het kantoor met behulp van tekeningen en foto’s.” Roy Zöld startte als mede-auteur van syllabi voor verschillende opleidingen en ging tijdens zijn studie steeds meer meedraaien in projecten. “Daarnaast beheerde ik meerdere klantcontacten. Al snel haalde ik mijn eerste opdrachten binnen.”

Beiden maken al enige tijd deel uit van het managementteam en hebben zich volgens Van Beukering goed weten te verankeren binnen PVM. Met een iets ander gezichtspunt dan de oprichters. Zöld: “PVM keek aanvankelijk vooral vanuit de techniek naar gebouwen, wij zoeken de combinatie op van techniek, financiën en organisatie.”

Wat alle vijf directeuren belangrijk vinden is het persoonlijk contact met de opdrachtgever. Hendrikx: “Cees en ik komen uit de tijd van het ‘buurten’. In persoonlijke gesprekken schep je makkelijker duidelijkheid en vertrouwen.” “Met een glimlach ergens binnenkomen, werkt beter dan een mailtje”, beaamt Roy Zöld.

 

Het gesprek brengt enkele hoogtepunten in herinnering, opdrachten op bijzondere locaties, zoals het stadhuis in Rotterdam en de Rijksmusea, waar PVM als adviseur voor optrad. “Wat ik bij iedere opdracht zo boeiend vind”, merkt Paul Hendrikx op, is dat je een ander kan laten groeien. En als de klanten het eenmaal zelf kunnen is de klus weliswaar gereed, maar als je het goed hebt gedaan, komen ze altijd weer terug met een vervolgvraag.” “Dat dwingt je ook om voortdurend vooruit te lopen”, voegt Marc Heijmans toe.

Björn van Huijgevoort schreef enkele jaren geleden mee aan Code Rood, een boek over risicomanagement voor woningcorporaties. “Cees begeleidde dat project, waarbij acht woningcorporaties betrokken waren. Mooi daaraan was dat het geen standaard adviesvraag was, en dat we een onorthodoxe aanpak hebben ontwikkeld. Maar eigenlijk heeft ieder project wel zijn charme.”

Roy Zöld haalt zeer gevarieerde projecten aan waar hij enthousiast over vertelt: van Rijksmusea, ziekenhuizen, gemeenten, beleggers tot woningen. Zijn nieuwste project spitst zich toe op BIM (Building Information Modeling) en Big Data, waarbij voor tienduizend woningen de data verzameld en geanalyseerd worden, met behulp van 3D-modellen. “PVM loopt hierin voorop, het is een vliegwiel voor andere organisaties.”

 

Het vertrouwen in de toekomst is bij alle vijf groot. Van Beukering: “Roy en Björn zijn, heb ik gemerkt, wendbaarder dan ikzelf. Ze snappen goed waar in de markt kansen liggen en zijn ook in staat die om te zetten in zinvol werk.” “We hebben de ambitie om nog verder te groeien”, zegt Roy Zöld. “Het aantal medewerkers neemt snel toe en we verwachten dit jaar al een extra groei.”

Is er geen vrees voor een onverwachte nieuwe crisis? “Niet echt”, reageert Björn van Huijgevoort, “bovendien weten we daar mee om te gaan, we zijn zelf hier begonnen in de tijd dat de crisis aanbrak. Door de veelzijdigheid van ons bedrijf kunnen we altijd terugvallen op andere diensten.” Wordt de verantwoordelijkheid niet veel zwaarder als de oprichters helemaal weg zijn? Je hebt het rijbewijs en moet voor het eerst alleen de weg op… Van Huijgevoort lacht: “We zijn met ons drieën hè. En als de instructeur weg is, kun je pas lekker rijden, toch?”

Door Thijs Lenssen